På ER-Konsult har vi ända sedan 80-talet använt workshops som en effektiv metod för att bygga lagkänsla och engagemang. Det finns några enkla, men avgörande moment för att lyckas med att få alla att gå mot samma mål. Nyckelordet är delaktighet. Det innebär framförallt två saker, att alla får en helhetssyn över verksamheten och att man får en möjlighet att påverka. Betydelsen av att medarbetarna får göra sig hörda och bli sedda kan inte nog understrykas. Det är inte svårt, men det måste göras på rätt sätt. Det vet vi och det kan vi på ER-Konsult efter att ha genomfört många tusen workshops under många, många år.

Förbättringsfabriken
- Hur får man hela laget att gå mot samma mål?
- Hur gör man för att få de anställda att komma med förslag på förbättringar. Vi har försökt, men det är trögt.
- Vi vill att de anställda ska använda hela huvudet och inte bara halva när de är på arbetet.
- Våra anställda borde bli mer kostnadsmedvetna. Hur lyckas man med det?
- Att få alla att engagera sig fullt ut i arbetet vore en dröm
System för ständiga förbättringar
Hur Förbättringsfabriken genomförs, beror lite på verksamheten. Utgångspunkterna är två i detta fall. Den första är affärsplanen. Den andra utgångspunkten är att lyssna på de anställda och att grundligt ge dem möjlighet att ge sin syn på verksamheten. Den fortsatta processen innebär att få dessa två utgångspunkter att växa ihop i en dynamisk process. Men den avgörande pusselbiten är att skapa ett system för ständiga förbättringar där allt som kommit fram landas ut i handlingsplaner för varje avdelning som sedan följs upp och drivs vidare i en väl genomarbetad mötesstruktur.
Stor besparingspotential i slöserijakten
Sedan länge har vi framgångsrikt kopplat ihop några av verktygen från Lean Production med vår pedagogik. 5 S och Slöserijakt är båda lämpliga att integrera i Förbättringsfabriken. När det gäller Slöserijakten har vi otaliga gånger glatts åt aha-upplevelsen hos både anställda och ledning när man identifierat slöserier och sedan värderat dessa i pengar per år. Då skapar man en kostnadsmedvetenhet hos både ledning och anställda. Ofta är inte ledningen medvetna om hur mycket dolda förluster som finns ute i verksamheten och den förbättringspotential detta innebär.