Marknadskommunikation

  • Vi behöver inte marknadsföra oss, alla vet redan vilka vi är
  • Marknadsföring och reklambyråer kostar bara massa pengar
  • Jag känner en som är duktig på att göra hemsidor
  • Det är inga som läser tidningar längre
  • Vi gör som vi brukar göra
  • Du som skriver så bra, sätt ihop en käck text till vårt 10-års jubileum

Så kan det låta på små men även medelstora företag, speciell bland industriföretag och underleverantörsföretag i Sverige.
Inget av detta kan vara mer fel. Alla företag i alla branscher, stor eller liten måste berätta vad man är duktig på ett trovärdigt och professionellt sätt och vad som skiljer dem från sina konkurrenter
Marknadskommunikation handlar i stora drag om att hitta det mest kostnadseffektiva sättet att kommunicera företagets mervärden/kärnvärden/ varumärkeslöfte till befintliga och presumtiva kunder.
Du måste berätta för marknaden varför man ska göra affärer med dig och inte dina konkurrenter.

– Den som är duktigast på att kommunicera sitt budskap vinner matchen om kunderna

Här är din grund för bra kommunikation

När du och ditt företag gått igenom ER:s verktyg ”Vinn din marknad” står allt klart. Svart på vitt.

  • Vi vet vad som skiljer oss från våra konkurrenter
  • Vi vet vilka som är våra styrkor och mervärden i förhållande till konkurrenterna
  • Vi vet vilka produkter och segment vi enklast och säkrast kan öka vår försäljning på
  • Vi vet vilken position på marknaden vi har och vart vi vill i framtiden
  • Vi vet vilka kärnvärden/hörnstenar som vi ska bygga företaget vidare på
  • Vi har satt våra olika mål för ett antal år framåt

Marknadskommunikation en mycket viktig bit i affärsutvecklingen

Punkterna i ovanstående stycke är en grundförutsättning för att kunna göra bra kommunikation/marknadsföring.
En annan grundförutsättning är att man har en plan för hur detta ska gå till.

Vi brukas säga att planen innehåller 3 steg:

  • Var når vi bäst våra målgrupper: För att inte slänga tid och pengar i sjön så måste vi först av allt veta vilka olika media våra målgrupper konsumerar
  • Mediaplan: Efter steg ett är det enkelt att göra en mediaplan som berättar för oss hur många gånger vi måste synas i valda media för att bli sedda och hörda av vår kunder
  • Kreativt budskap: Detta handlar om på vilket sätt vi ska synas för att uppnå högsta möjliga igenkännande i de media vi valt. Vilka typ av bilder och ord som kännetecknar oss.

Specialkompetens inom marknadsföring

ER-konsult har den specialkompetens som behövs för att hjälpa dig att lägga dit den sista pusselbiten. Vi har mycket stor erfarenhet av att ta fram planer för marknadskommunikation och visuella förslag på hur detta ska gå till och se ut i alla olika media inklusive skärmmedia/digitala media. Under paraplyet ingår också mycket erfaret folk inom marknadsundersökning, kundundersökning, attitydundersökning, mediaplaner, print, film, musik, graphic motion, etc.

Träffa oss

Förutsättningslösa möten är meningslösa möten. Vi arrangerar olika typer av minimöten, där vi ger konkreta tips för just ditt företag. Helt kostnadsfritt.

Kontakta oss

Framgångsmodellen

Om det vi säger är det vi också gör, så blir vi inte bara trodda och valda. Vi får lojala kunder och utvecklar företaget från bra till bäst.

Här är modellen

Så arbetar vi

Med effektiva arbetsmodeller och verktyg för produktivitet, trivsel, marknadstänkande och delaktighet når vi hela vägen tillsammans.

Våra metoder

Nyheter

{{get_title}}

{{get_content}}

Ästad Vingård

ER-konsulten Håkan Berntsson började sitt arbete med Ästad Vingård redan 2013. Då var omsättningen 22 MSEK och i år kommer den att landa på cirka 70 MSEK.  2019 blev Ästad Vingård utsedd till årets företag i Varberg och 2020 till årets företag i Halland och samma år på plats tre i Årets Företag i Sverige.
Läs fler nyheter